Cukrář.cz

Reklama



Cena másla padá dolů

17.1.2008 | Autor: Martin Minařík | Formát pro tisk | Zaslat mailem | Do oblíbených
fiogf49gjkf0d

Cena másla padá dolů, ukázal první letošní průzkum Českého statistického úřadu. Zatímco ještě v listopadu stála čtvrtkilová kostka v průměru skoro 38 korun, počátkem roku už cena klesla o pětikorunu.
Šetření statistiků potvrdilo i to, co kontrolní nákupy redaktorů HN ukázaly už minulý týden - zvýšení DPH z pěti na devět procent žádné zdražení potravin nepřineslo. Rohlíky či chléb jsou teď dokonce oproti konci loňského roku o něco levnější. Pohled na dlouhodobý vývoj ovšem ukazuje na důležitý trend, který v poslední době ceny ovlivňuje: obchodníci si začínají počítat vyšší marže.
"Zřetelné je to u pečiva. I když na trhu vystupují tři velké celky, United Bakeries, Penam a MP-produkt, nepodařilo se těmto pekárnám s cenami chleba a pečiva v řetězcích pohnout. I v listopadu a prosinci se dodávalo obchodníkům za ceny jen o málo vyšší než v roce 2001," tvrdí Stanislav Musil, šéf Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů.
Sonda do statistiky sice ukazuje, že v posledních letech zdražovali i pekaři. U pečiva zvýšili ceny od roku 2000 do loňska o polovinu, u chleba podstatně méně. Ale v zásadě dávají čísla Musilovi za pravdu. Obchodní řetězce totiž za stejné období zdražily na dvojnásobek cen, za něž lidé housky kupovali před osmi lety. V posledních měsících vyskočily výrazně i spotřebitelské ceny chleba. "Marže mají obchodníci v Česku často vyšší než v západní Evropě," prohlásil nedávno šéf největších pekáren United Bakeries Marko Pařík.
Řetězce ale nepřipouštějí, že by jejich marže byly přehnané. "Jsou naopak nižší než v západní Evropě," tvrdí například ředitel sítě velkoobchodů Spar Martin Hruška. Podobný názor zastává mluvčí Aholdu Libor Kytýr. A také jednatel sítě Globus Petr Vyhnálek prohlašuje: "Obchodníci rozhodně nejsou těmi, kteří by na současném růstu cen potravin jako jediní a nejvíc vydělávali."
Nicméně statistika potvrzuje, že řetězce si nejspíš zdražováním začínají vybírat "splátky" za své mnohamiliardové investice, které vynaložily do vstupu na český trh, a donedávna také do boje o zákazníky za cenu co nejlevnějších potravin. Vedle pečiva poslouží příkladem i drůbež. Zatímco drůbežářské firmy v posledních letech ceny kuřat prakticky nezvedaly, na pultech loni začala kuřata zdražovat velmi výrazně.


Dnes je sobota 6. června 2020
svátek slaví Norbert, zítra Iveta a Slavoj

Top 5 měsíce

Reklama

Reklama Eiskon

Reklama

Reklama

(c) 2001-2020 Větrník, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.