�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Cena másla padá dolù

Autor: Martin Minaøík
Datum vyd�n�: 17.01.2008
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=1024

Cena másla padá dolù, ukázal první letošní prùzkum Èeského statistického úøadu. Zatímco ještì v listopadu stála ètvrtkilová kostka v prùmìru skoro 38 korun, poèátkem roku už cena klesla o pìtikorunu.

fiogf49gjkf0d

Cena másla padá dolù, ukázal první letošní prùzkum Èeského statistického úøadu. Zatímco ještì v listopadu stála ètvrtkilová kostka v prùmìru skoro 38 korun, poèátkem roku už cena klesla o pìtikorunu.
Šetøení statistikù potvrdilo i to, co kontrolní nákupy redaktorù HN ukázaly už minulý týden - zvýšení DPH z pìti na devìt procent žádné zdražení potravin nepøineslo. Rohlíky èi chléb jsou teï dokonce oproti konci loòského roku o nìco levnìjší. Pohled na dlouhodobý vývoj ovšem ukazuje na dùležitý trend, který v poslední dobì ceny ovlivòuje: obchodníci si zaèínají poèítat vyšší marže.
"Zøetelné je to u peèiva. I když na trhu vystupují tøi velké celky, United Bakeries, Penam a MP-produkt, nepodaøilo se tìmto pekárnám s cenami chleba a peèiva v øetìzcích pohnout. I v listopadu a prosinci se dodávalo obchodníkùm za ceny jen o málo vyšší než v roce 2001," tvrdí Stanislav Musil, šéf Podnikatelského svazu pekaøù a cukráøù.
Sonda do statistiky sice ukazuje, že v posledních letech zdražovali i pekaøi. U peèiva zvýšili ceny od roku 2000 do loòska o polovinu, u chleba podstatnì ménì. Ale v zásadì dávají èísla Musilovi za pravdu. Obchodní øetìzce totiž za stejné období zdražily na dvojnásobek cen, za nìž lidé housky kupovali pøed osmi lety. V posledních mìsících vyskoèily výraznì i spotøebitelské ceny chleba. "Marže mají obchodníci v Èesku èasto vyšší než v západní Evropì," prohlásil nedávno šéf nejvìtších pekáren United Bakeries Marko Paøík.
Øetìzce ale nepøipouštìjí, že by jejich marže byly pøehnané. "Jsou naopak nižší než v západní Evropì," tvrdí napøíklad øeditel sítì velkoobchodù Spar Martin Hruška. Podobný názor zastává mluvèí Aholdu Libor Kytýr. A také jednatel sítì Globus Petr Vyhnálek prohlašuje: "Obchodníci rozhodnì nejsou tìmi, kteøí by na souèasném rùstu cen potravin jako jediní a nejvíc vydìlávali."
Nicménì statistika potvrzuje, že øetìzce si nejspíš zdražováním zaèínají vybírat "splátky" za své mnohamiliardové investice, které vynaložily do vstupu na èeský trh, a donedávna také do boje o zákazníky za cenu co nejlevnìjších potravin. Vedle peèiva poslouží pøíkladem i drùbež. Zatímco drùbežáøské firmy v posledních letech ceny kuøat prakticky nezvedaly, na pultech loni zaèala kuøata zdražovat velmi výraznì.


Vytisknuto dne 16.04.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku