�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


... a pece se Vtrnk to...! / 1.

Autor: Ji ez z Vtrnku
Datum vyd�n�: 08.03.2007
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=940

Dlouhodob dilema na tma velc a mal, ns provz v novodobch djinch eska od prvnch soukromch obchod, kdy uveden subjekty, respektive v tomto ppad mal obchody, svd se svmi titnskmi konkurenty boj v rozdln vhov kategorii.

fiogf49gjkf0d

Autor v reportn srii erp z vlastnch poznatk provozovatele rodinn firmy Vtrnk, s.r.o, kter se nachz v okrajov mstsk sti ekovice v Brn.

Dlouhodob dilema na tma velc a mal, ns provz v novodobch djinch eska od prvnch soukromch obchod, kdy uveden subjekty, respektive v tomto ppad mal obchody, svd se svmi titnskmi konkurenty boj v rozdln vhov kategorii.
Mike Klma  kdysi na naich webech vysvtloval obshl a dlouhodob marketingov przkum velkch obchodnch spolenost v Americe, ne se s definitivn platnost rozhodnou pro stavbu svho hypermarketu.
Przkum spoval v monitorovn typu prochzejcch potencilnch zkaznk  po cel den, jejich strukturu ve vkov, sociln i zjmov oblasti, vetn mnohch dalch poznatk, kter pokud se vtstnaly do poznatkov normy, tak se staly onm spolurozhodujcm faktorem pro zbudovn obchodnho marketu. A pesto se v dosahu tchto kolos pokad objev mal obchody, kter prosperuj.
Okolnost na prvn pohled nelogick, m svou logickou podstatu.
Mnoh obchody v zanajc e soukromho podnikn skonily s innost ani ne proto, e by samy o sob byly patn. Naopak. Jejich sortiment byl ve shod se zkaznickou pohledvkou a vyznaovaly se osobitm pvabem. Personl, sestvajc vesms ze samotnch majitel, se snail, nebo reprezentoval adresn jak sebe, tak i projev svch schopnost a byl odkzn na tento prostedek nabyt ivobyt.

Problmem bylo, mimo jin i to, e stl na nevhodnm mst. Na slova mimo jin, kladu velk draz, nebo protifaktor, a zejmna v naem sttu proti drobnm podnikatelm, je tolik, kolik mme na pslunch kancelskch mstech ednk.
"Rybky lodivodky" dlajc spolenost nejdravjmu predtoru mo ralokovi, se svho potencilnho zabijka dr, protoe za n obstar prci, kterou by samy obtn vykonvaly. Pivede je k potraviv, kterou jim navc jet naporcuje. Obdobn tak mal obchodn firmy, kter by si nemohly dovolit ufinancovat mnohamilionovou marketingovou poloku, tuto starost penechvaj takt "velkmu predtorovi", kterm kad prosperujc market ostatn i je.
Tm tyto mikrofirmy vedle ueten poloky za spolehliv marketing, maj prakticky stoprocentn jistotu, e zkaznk kolem jejich obchodn (by pavu) st projde. To je to nejdleitj. To, zdali i z jejich obchodu odejde obtkn o jimi nabzen zbo, maj u vhradn ve svch rukou sami.

Nad tmto tmatem se takt zaml Milo Toman, marketingov poradce z Prahy, kter uvd dal dvody jak na to v souboji malho s velkm.

m mohou mal konkurovat?

Zkaznk nem dvod platit za zbo vce, kdy ho me koupit levnji. Tak by se dal shrnout obsah vystoupen Gntera Fergena, lena veden skupiny Schwarz (Kaufland, Lidl) na konferenci Retail Summit.
Prv proto, e Kaufland a Lidl jsou v cench neporaziteln, je teba hledat jin cesty, jak jim konkurovat. Zkuenosti prezentovan na Retail Summitu ukazuj, e je mono prosperovat i pi vych cench, dostane-li zkaznk souasn nco navc. Tm pdavkem me bt napklad blzkost prodejny i draz na erstvost potravin a jejich vt vbr, ale zejmna jin pstup prodejnho personlu.
Men prodejny maj ble k zkaznkm a mohou tedy lpe reagovat na jejich poteby a zvyklosti. Ptelsk prosted je pak protivhou sice lacinch, ale odlidtnch diskont.
Tam, kde to domc podnikatel pochopili, jsou schopni odolvat globlnm hrm. A to ne administrativnmi opatenmi a zkazy, po kterch se dodnes vol, ale aktivnm pstupem k zkaznkm, rozenmi slubami a vm, co je doke odliit od konkurence. Prun lokln marketing je spolehlivm konkurennm nstrojem proti tkopdnm kolosm, reagujcm na zmny trhu jen velmi neochotn a pomalu. Dleit je tak aktivn spoluprce s dodavateli, nahrazujc dnes bohuel jet bn diktt jedn nebo druh strany.
Men etzce i jednotliv obchodnci by se tedy nemli v dnm ppad nechat zavlct do cenov vlky. Nemohou ji vyhrt a nevydl na n ani zkaznk. Pedstava, e je mono dostat za ceny, kter asto nedosahuj ani ve nklad, alespo standardn kvalitu, je - mrn eeno - bezdvodn optimistick.

Tolik dl pohled marketingovho odbornka.

K uvedenmu lze doplnit i nsledujc poznatky. Specifikum souboje malho s velkm, s pihldnutm k prodejn pozici, lze pirovnat snahou zahrdke snacho se t z vypstovan zeleniny prodvan ped svou kdesi zapadnutou zahrdkou.
Kad kdo se stejnm objem zbo pjde na trh do msta, je v nesrovnateln vhod.
Samozejm, e do tto tmatiky zapadaj dal initel typu, nap. objemu zbo. Optimln hospodacho velkopstilele - i vrobce -  zvhoduj ponen nklady k objemu  produkovanho zbo, ve kterch se umouj veker provozn a administrativn nklady spojen s vkonem podnikatelsk innosti. Ale to je ji jin a samostatn kapitola.

To byly praktick poznatky na tma vhodnosti umstn firmy. Ne ovem  kad m monost piblit se k toku zkaznickch lpj. V takovm ppad je zven obezetnost na mst, ale i zde monost existuje.
Ve sv vpovdi budu konkrtn z na vlastn rodinn praxe  pi provozovn kavrny - cukrrny Vtrnk v Brn, v okrajov mstsk sti ekovice na Palackho nmst. Ta se nachz vzdunou arou 800 metr od prvnho hypermarketu v esku, Glbusu.
Oznaen msta psobnosti slovem nmst me zavdvat dvod k vroku o zjednoduen v marketingov sfe. Nen tomu avak a tak zcela. Prchod jedn centrln ulice a ppoje nkolika mench uliek  sice vytv plochu, kterou lze nazvat nmstm, ale nejedn se o dn run centrln prostor. Navc provozovna nen zbudovan v slo stojcm  dom,  nbr je  stedem t dom vytvejcch malou adovou zstavbu.
Ale pesto jedna vhoda z naeho postaven vyplv, a to z pozice seznn zahrdky trc doslovn do nmstka. Krom tohoto, ji svou polohou danho poutae, jsme zvolili astn een vloen do nzvu firmy, kter se zakrtko stala uritm malm "konglomertem", kdy pvodn cukrrn zaala tvoit spolenost dal divize v podob gastronomicko medilnho vydavatelstv a redakce Vtrnk, s.r.o., vydvajc dnes nkolik odbornch portl, konkrtn
www.GastroNews.cz
www.Cukrar.cz
www.GastroNews.sk
www.AbecedaZdravi.cz
Kdy byla zmnka o astnm een vloenm do nzvu firmy, ml jsem na mysli tu skutenost, e v dob zaloen byla v kursu mda udlen firemnch nzv rznch anglickch pojm i vemonch psmenovch zkratek. Toho jsme byli oprostni a zvolili jsme jadrn ryz esk slovo Vtrnk, kter zstv pi prvnm vysloven uloeno v pamti na doivot.


To avak nebylo ve. V prel zahrdky je u vchodu zabudovn opravdov Vtrnk tyc se do ve 5ti metr. Tento propagan pouta je na svm kormidle z kad strany vybaven reklamnmi npisy Kavrna - Cukrrna, kter pi psoben vtru jsou vidt pokad z z t i on pozice.

... pokraovn pt...


Vytisknuto dne 26.04.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku