�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Cukrsk dominanta v kuchaskm tmu

Autor: Ji V. ez
Datum vyd�n�: 04.05.2020
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=3609

Vliv cukrskho expontu pi kuchaskch soutch vdy hrl velmi vznamnou roli, a ten kdo si byl jeho vznamnho vlivu vdom a tento poznatek uml pevst do praxe, zpravidla jej zrooval dobrm vsledkem.

 

Cukráské soute mají mnohoetné zastoupení jak na tuzemských, tak i zahraniních kolbištích, a to v psobení tzv. hotelové i umlecké cukrainy, pokud zstaneme pouze u základního rozlišení.
Krom toho svoji samostatnou kapitolu zaujímá další obor z kategorie sladkého emesla, kterým je perníkáství, je svoji specifickou tvorbou si zaíná vyšlapávat cestiku k samostatné kategorii. e je v tchto pípadech o cukráských sólo soutích, kdy obor reprezentuje sám sebe, a jeho tvrí pednosti i nedostatky spadají výhradn na vrub dotyného tvrce.
Jinak je tomu ovšem v kombinaci dvou píbuzných emesel, kdy cukráský dekor bývá doplkem kuchaských exponát na soutní tabuli. Pozor, dleitý výraz - „bývá doplkem“. –  Pesnji eeno, cukráská tvorba ve spolenosti kuchaských výrobk je takto spíše vnímána. Je poteba drazn íci, e myln, nekuli a osudov myln.
Ve prospch poslední vty svdí mnohá zkušenost z rzných typ soutí, kde cukraina byla v soutním zadání v symbióze s kuchaským emeslem, a byl to práv sladký obor, který prostednictvím svého tvrce doslovn zabil skupinové dílo soutního celku. A nebo naopak zalepoval díru  tam, kde kolegové s vaekou v ruce nedotáhli nkterý z detail soutního zadání a do správného konce.
V kooperaci obou gastro emesel na soutním pódiu platí fyzikální písloví o síle etzu, který je tak silný, jak silný je jeho nejslabší lánek. V pípad cukráské tvorby, v monosti záporného psobení, to platí moná dvojnásob.
Je to tím, e cukráský exponát je ve spolené kompozici dominantní svým rozmrem. Kuchaská tvorba ve studené kuchyni díky vizuálnímu charakteru výrobk se vtšinou drí – promite m ten výraz – nízko pi zemi. Cukráská, pedevším v umleckém smru, má prakticky neomezený vertikální, ale té i horizontální prostor  pro své vyniknutí. A práv to, co nejvíc bije do oí, bývá nejvtším pedmtem pozornosti.
 


Tato samostatná disciplína bílého emesla sehrává v kolektivní kuchaské souti ve významovém vjemu mnohdy roli druhých houslí.
Ovšem ve sfée vizuální psobnosti soutní tabule má znaný podíl na tzv. prvním, ale i zárove celkovém dojmu a nejednou v historii velkých soutí sehrál výkon cukráe rozhodující roli a v kladném i záporném ohodnocení. Cukráská práce svojí podstatou umouje ve vizuální oblasti vtší umlecká kouzla neli kuchaská tvorba a proto je jí ve špikových týmech vnována zvýšená pozornost pro schopnost vytvoení pozitivní image soutního díla.
Proto kadý špikový kulináský tým, pokud se v soutním zadání nalézá cukráská vazba, dbá o to aby tento velmi významný prvek nesehrával pouze doplkovou roli, ale byl aktivním initelem urujícím pozitivní dojem celkové tvorby vetn vkusného a úelového aranmá výstavní tabule.
Není ádným tajemstvím, e podle mnohých soutních propozic je moné nasazení pouze jednoho cukráe, a pesto se na cukráském designu podílí i další cukrá.
Pokud má cukráský exponát hrát roli, která je mu v oích disignerských a hodnotících expert pisuzována, tak pi nároných podmínkách na soutích vyšších ád ji jeden cukrá nestaí.Tato skutenost je pedmtem mnohých diskusí a takto dublovaná cukráská pozice vynucená pro náronost pi soutní tvorb tohoto druhu, volá po své legalizaci.
Úskalím pítomnosti cukráské dekorace na kuchaské souti bývá ta skutenost, e cukrá sám o sob je výtvarným sólistou. Jeho brilantní výkon me „pevat“ celkový vzhled tabule a zbyten potlait do pozadí kvalitní práci kuchaských koleg. Zde záleí na cukráském tvrci, aby své umlecké ego podídil zájmu kolektivní tvorby, - i k tomu byl donucen - tak aby ve spojení s kuchaskými výtvory nepsobil vliv jeho práce rušiv. Zde je to ji otázka týkající se vrozeného citu pro sladní detail ve prospch celku snoubícího se s aranérským vkusem bu u cukráe samého,  kapitána i aranéra týmu.
Vliv cukráského exponátu pi kuchaských soutích vdy hrál velmi významnou roli, a ten kdo si byl jeho významného vlivu vdom a tento poznatek uml pevést do praxe, zpravidla jej zúrooval dobrým výsledkem.

  

 

Cukráský exponát nejen e je námtem, který svojí rozmrovou skladbou nejvíce  upoutává, ale je té velmi výrazným aranérským prvkem, jen ovlivuje celkový dojem soutního zadání po výtvarné stránce. A zde pi vkusném a atraktivním zhotovení výrobku a dobe zvoleném prostoru jeho umístní je moné získat plusové body za umlecký dojem.
V propozic i z úst hodnotících komisa je moné asto vysledovat výrok o tom, e doplkové prvky dekorací se nehodnotí. Nebývá to tak zcela pravda. Existuje jakési podvdomé hodnocení, které v pípad nejasnosti i rovnosti bod dokáe práv prostednictvím vkusné dekorace, a zárove i jejího umístní, posunout komisav vjem teba jen o milimetr, kdy i tato miniaturní vzdálenost me být rozhodujícím initelem v koneném soutu. A zde se prostednictvím (pedpoklad je e výtvarn zdailého) strategicky umístného cukráského námtu naskýtá veliký prostor pro zisk onoho mnohdy  podvdomého, ale teba rozhodujícího bodu.
Poslouím konkrétním píkladem z erfurtské olympiády, kdy jsem diskutoval s pedsedou rozhodího sboru na téma priorit celkového vítze olympiády. Onen fundovaný a mezi kolegy a soutícími respektovaná kapacita, sám dlouholetý národní reprezentant, vyslovil - moná to ani neml v úmyslu – e vítzný celek zaujal ji na první pohled úpravou soutního stolu a ml i mimoádn zdaile zhotovené popisky výrobk. Teprve potom se pedseda rozpovídal o onch prioritách, které spadaly do hodnotících pravidel. Netvrdím tím, e popisky rozhodí bodovali, ale v kadém pípad jejich vzhled a celková psobnost zstala i tak ostílenému rutinérovi v pamti. Kapka vedle kapky vytváí moe. Dobe zhotovený drobný detail ve spojení s dalším detailem me vytvoit bodový objem.
Umístní cukráského exponátu v kuchaské kompozici bývá zpravidla uprosted výstavního prostoru. O strategické postavení ve stedu pole, a v bitvách, šachových partiích apod. se vdy vedou urputné boje. Toté místo zaujímá obvykle cukráská dominanta a okolní prostory vyplují ostatní prvky soutního zadání. Pokud exponát je umístn excentricky vi ostatním soutním výrobkm, neboli je prostorov tzv. „utopen“, je svým rozmrem zdrojem dojmu nevyváeného prostoru a tak zásluhou špatného umístní me i dobe zhotovené dílo ztrácet na atraktivnosti a tím té i zisku bod.

Vytisknuto dne 28.03.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku