�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Kavrna nen jen o kv

Autor: Olga ermkov
Datum vyd�n�: 13.07.2018
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=3373

Kavrny si udrely sv msto a oblibu i v dob fast food a stravovacch a oberstvovacch zazen veho druhu. Kvu si mete uvait doma, koupit prakticky kdekoli, dokonce i chlazenou v plechovce, a pesto lid do kavren stle chod.

Kavárny si udrely své místo a oblibu i v dob fast food a stravovacích a oberstvovacích zaízení všeho druhu. Kávu si mete uvait doma, koupit prakticky kdekoli, dokonce i chlazenou v plechovce, a pesto lidé do kaváren stále chodí. Jak je moné, e kavárny, které se v Evrop objevily nkdy v 17. století a v echách o jedno století pozdji, jsou stále tak oblíbené?

Odpov je na nasnad: lidé zde nacházejí klid a pohodu nad šálkem nápoje, který skýtá osvení ducha a tla a dává píleitost k posezení a u v osamlém zadumání i pátelském rozhovoru. Nad kávou se nevedou plamenné diskuse jako teba v hospod u piva, nezpívá se pi ní jako u sklenky vína ve vinném sklípku. Mnohem astji se nad šálkem kávy v píjemném prostedí kavárny rodí nové myšlenky. Byla to teba povstná praská  kavárna Slavie, kde se scházeli Miloslav Šimek s Jiím Grossmanem, aby zde vymýšleli své bravurní povídky a scénáe ke vdy vyprodaným pedstavením divadla Semafor.
Kadá kavárna je jiná, ale všechny by mly mít jeden spolený prvek. Tím je kvalitní kávovar. Je to toti výrobní prostedek kavárníka. "Opravdu kvalitní kávovar, jen denn zvládne pipravit cca 100 porcí kávy, je pomrn drahý. Stojí sto a dv st tisíc korun, ale je to investice, která se vyplatí," uvádí Jií Spšný, majitel brnnské kavárny Henri caffé. "V malých provozovnách majitelé profesionální stroj asto nahrazují vybavením, které je ureno spíše pro kanceláe i vtší domácnosti. Pak se diví, e jejich ivotnost není taková, jakou oekávali," vysvtluje. Kvalitní kávovar - to je pro kavárníka nco jako pro soustruníka soustruh, pro lékae skalpel.
Dalším stejn dleitým stavebním prvkem je kvalitní surovina, tedy káva a  její spolehlivý dodavatel. Velký význam má také místo, kde se kavárna nachází. Ideální jsou, jako ve vtšin podnikatelských aktivit, vlastní prostory.
Kavárny zizují asto také velcí dodavatelé kávy. Všichni známe kavárny Piazza d'Oro, Segafredo, Illy, Lavazza a jiné.  Dnes u se mezi návštvníky kaváren objevují lidé, kteí chodí na "svoji znaku" kávy. "Pokud ji však pijí s mlékem a dvma kostkami cukru, troufám si tvrdit, e poznat znaku kávy, z ní je nápoj pipraven, dokáí jen praví fajnšmeki," dopluje tuto informaci s úsmvem Spšný.
Nejvíce kaváren u nás vzniklo na zaátku 90. let. Tehdy byl znám trend pití kávy v západní Evrop a oekávalo se, e se mu eši pizpsobí. V Nmecku se v té dob spotebovalo kolem 6,5 kg kávy na hlavu, ve Finsku tém  dvakrát tolik, v R kolem 2 kg. Boom se však nekonal. Spoteba se u nás zvýšila zhruba o 1 kg, co je hluboko pod evropským prmrem, jen iní 6-7 kg surové kávy na hlavu.

eští spotebitelé si oblíbili kvalitní nápoje
Zatímco díve se u nás pil jen "turek", dnes je nabídka mnohem širší a kadý si me vybrat nápoj, který mu skuten chutná. O tom, e úrove podávání kávy u nás roste, svdí i slova Jiího Dolanského, editele divize gastronomie spolenosti Balírny Douwe Egberts: "V gastronomii úrove podávání kávy bhem dvou let rapidn stoupla. U není problém dát si kdekoliv v kavárn latte. Z okolních stát máme po revoluci nejrychlejší rst poadavk na kávu. A to jak po stránce kvality, tak i estetiky, co dokazuje nabídka kávy s píchutí - oblíbenjší jsou stále více spojení kávy se sirupy. Je dobe, e si zákazníci umjí kávu vychutnat."
"Mladí mají zcela jednoznan nejradji cappuccino. A kdy k nám pijdou, jsou pekvapeni, e se pipravuje z mléka a espressa. Znají vtšinou jen to, co se dá koupit v automatu nebo co si pipravují doma z instantní smsi," vysvtluje Spšný.
Stálou pozici si na ebíku popularity udruje espresso. Málokdo však ví, e s jeho velikostí roste jeho síla. Pi jeho píprav toti prochází horká voda pes kávu asi 20 vtein, co dává nápoji charakteristickou chu, barvu i vni. Je to také asový interval, pi nm se vylouhuje jen asi 40% kofeinu. Kdy nkdo pijde a ekne si o více vody, získá paradoxn nápoj, který je sice více naedný, ale má naopak vyšší obsah kofeinu. Doba louhování kávy se toti prodluuje.
Kvalitní surovina nad zlato
Jak ji bylo eeno, krom kávovaru je nezbytnou podmínkou dobré kávy kvalitní surovina. "Uváíte-li, e z jednoho kilogramu kávy pipravíte a 140 porcí nápoje, spoítáte si, e se vyplatí do ní investovat trochu víc  a nekupovat to nejlevnjší, co je na trhu", vysvtluje Spšný. Mezi dodavateli kávy konkurence samozejm existuje. "Kavárníci sami sebe za rivaly a tak nepovaují," uvádí Jií Spšný, který je souasn distributorem kávy a má proto i v této oblasti své zkušenosti "Podívejte se, kousek vedle m je cukrárna, kde také prodávají kávu. Já myslím, e si nekonkurujeme, kadý z nás toti nabízí nco jiného," vysvtluje Spšný. "Zrovna tak nepovauji za své "konkurenty" nápojové automaty, v nich lze kávu také dostat. Je to toti úpln jiný nápoj. Komu staí "nco teplého do aludku", toho automat samozejm pln uspokojí", louí se s námi majitel kavárny, která je centrem brnnských intelektuál a noviná.


Vytisknuto dne 19.04.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku