�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Kakaokresba Roberta Koleòáka

Autor: Jiøí Øezáè z Vìtrníku
Datum vyd�n�: 18.02.2010
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=1361

V návaznosti na uvedené se nabízí otázka, jak dalece mùže umìlec splývat s davem, aniž by nepøestával být tvoøivou osobností, a jak právì odlišnost je podmínkou v originalitì tvorby.

fiogf49gjkf0d

V dìtském vìku se témìø každý stává posluchaèem pohádek.V èetbì se vyskytují útvary hradù a zámkù, ústøedními postavami bývají král, královna, princ, princezna a rytíøi. Naslouchající dítì obvykle zasazuje obraz dìje do míst, kterými samo nìkdy prošlo. Pro malého Roberta obsah èetby a pøedstava místa událostí mohly být vsazovány do zcela autentického prostøedí.

Koleòákovi mají chalupu v místì, kde lze z okna spatøit dominantu hradu Bouzov. Nesèetnìkrát prošel "kralevic Robert" královským obydlím a zrakem i dlaní osahával vnitøní prostory komnat, jízdáren, dílen, dvorù a zahrad. Každá návštìva minulosti mu v dìtské mysli zanechala natrvalo vzpomínku na architektonické útvary, upoutávalo ho uspoøádání sloupoví, klenby stropù, nádvoøí zbranì bodné i seèné. Historie hovoøila prostøednictvím postav zachycovaných v malbách umìlcovou rukou a èlenitost øezbáøských zásahù zdobila nábytek, stìny a stropy.

Zøejmì právì zde se proøezával závit v Robertovì umìleckém pohledu a vrut poznatkù se zarýval až do centra urèující budoucí vizi umìlcova vnímání. Robertovy praktické cukráøské kroky míøily ve smìru uèilištì na Charbulovì ulici v Brnì, kde se uèil pro Prostìjovské pekárny a cukrárny. Hochova fyziognomie napovídá, že Robert Koleòák patøí k charakterovým typùm zvané samorosty. Tito lidé to nemají nìkdy se svým okolím lehké - a ani ono s nimi -.
V návaznosti na uvedené se nabízí otázka, jak dalece mùže umìlec splývat s davem, aniž by nepøestával být tvoøivou osobností, a jak právì odlišnost je podmínkou v originalitì tvorby.

Robertovou specialitou jsou kresby kakaem. Na jeho výtvor hledìla i metropole nad Sénou Paøíž.
Hanácký cukráø se kakaokresbì vìnuje od roku 1998. Podkladem byl perník a modelovací hmota. Na poslednì jmenovaný materiál namaloval i soutìžní námìt pro mistrovství republiky seniorù.

Robert Koleòák má cukraøinu jako svého koníèka. Vedle jeho cukráøských pomùcek mùžeme spatøit i øezbáøskou pilku. Øezbáøství je u nìho velké hoby, ale též i zdrojem vedlejších pøíjmù, neb nejenom cukraøinou živ je èlovìk. Kompenzací jeho práce je u Roberta rybolov. Svistot vlasce, vrèení navijáku a plovoucí splávek na lesknoucí se hladinì smaže všechnu únavu a dodává inspiraci.

Robertovo životní krédo je skryto ve rèení: "Kdo je pøipraven, není pøekvapen". Vìøme, že nás tento specificky zamìøený cukráøský výtvarník nìèím zajímavým v blízké dobì opìt pøekvapí.
Zpùsob cukráøského vyjádøení má nepøebernou øadu podob. Mezi nì patøí též kakaokresba, kterou se vyjadøují výtvarné èi písemné námìty. Mezi naše souèasné cukráøe zabývající se touto tématikou patøí Robert Koleòák z Kralic na Hané. Zeptali jsme se ho na technologii, vybavení a zpùsob provádìní této cukráøské tvorby.
Pro kakaokresbu je nejvhodnìjší použít co nejtmavší kakao a 100procentní tuk. Smícháním vytvoøíme smìs, kdy pomìr kombinujeme do pøimìøené hustoty, kde je možno kakao nanášet tak, aby se daøilo plynule vytváøet kresbu a aby se nanášená vrstva neroztékala. Používá se co nejmenší malíøský šteteèek. Nejvhodnìjší je s bílým vlasem, protože èerný není uznávaný jako potravináøská pomùcka.. Ošetøení štetce je standardní jako u jiného cukráøského náøadí.



Vytisknuto dne 26.04.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku